Co to jest ubezpieczenie OCP?

OCP to skrót od wyrażenie "Odpowiedzialność Cywilna Przewoźnika". Ubezpieczenie OCP jest więc wersją klasycznego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej właściciela pojazdu mechanicznego (OC), przeznaczoną dla organizatorów transportu towarowego. Polisa tego typu zapewnia wypłatę w przypadku uszkodzenia lub kradzieży towaru podczas transportu i obejmuje okres od przyjęcia towaru do dostarczenia go.

Dla kogo jest przeznaczone?

Oferty ubezpieczenia OCP są skierowane do przewoźników zarabiających na transporcie towarów. Istnieje wiele różnych polis, dedykowanych zarówno dla dużych firm spedycyjnych, jak i małych, a nawet przewoźników działających jako osoby fizyczne. Warto pamiętać, że ubezpieczenie wykupione przez przewoźnika obejmuje również ewentualnych podwykonawców, którym zleci on wykonanie transportu.

Dlaczego warto wykupić OCP?

Polskie prawo nie nakłada na przewoźników obowiązku posiadania ubezpieczenia OCP, jednak istnieje kilka powodów, dla których warto taką polisę wykupić. Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, chroniąc przewożony towar, może oszczędzić nieprzyjemności i problemów w razie poniesienia jakiegokolwiek uszczerbku na ładunku. Wśród klientów panuje przekonanie, poparte licznymi nieprzyjemnymi sytuacjami, iż korzystanie z usług nieubezpieczonego przewoźnika oznacza obarczenie się kosztami wynikłymi z ewentualnej kradzieży lub zniszczenia całości lub części towaru. Dlatego też większość klientów, a na pewno ci więksi, zwraca przy wyborze przewoźnika baczną uwagę na to, żeby posiadał on wykupione ubezpieczenie OCP. Wykupienie polisy jest więc ważnym elementem budowania wizerunku firmy spedycyjnej – obniża ryzyko poniesienia niepotrzebnych kosztów oraz utraty klientów.

Koszt wykupienia polisy

Koszt polisy ubezpieczeniowej od odpowiedzialności cywilnej przewoźnika może się wahać od kilkuset złotych do kilku tysięcy. Jak to często bywa, warto wybrać raczej ofertę z wyższej półki, gdyż w przeciwnym wypadku można ostatecznie ponieść znacznie wyższe koszty. Na wspomnianą kwotę składają się koszty związane z sumą gwarancyjną, zasięgiem transportu (krajowe – międzynarodowe) i rodzajem towaru. Ta ostatnia składowa odnosi się do tzw. towarów podwyższonego ryzyka (sprzęt elektroniczny, AGD, alkohol, tytoń, kawa, herbata i lekarstwa), których ubezpieczenie – z racji na większe ryzyko zniszczenia lub kradzieży – wiąże się z wyższym kosztem. Dodatkowy koszt powoduje rozszerzenie polisy o ryzyko rozboju, jednak zdecydowanie zaleca się spedytorom wykupienie tego rozszerzenia. Gwarantuje to bowiem wypłatę w przypadku poniesienia szkody na towarze wskutek kradzieży rozbójniczej (czyli dokonanej z użyciem przemocy lub gróźb pod adresem kierowcy pojazdu). Z kolei różnica w cenie wynikająca z zasięgu transportu nie jest duża, jeśli porównujemy podróże krajowe z większością krajów UE. Znacząco dużej kosztują jedynie ubezpieczenia obejmujące tzw. kraje podwyższonego ryzyka, odznaczające się wysoką przestępczością lub niebezpieczną sytuacją geopolityczną – np. Ukraina, Rosja, Białoruś czy Albania.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*